Kontrola dymu z kominów Dronem
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział wiodący
:
Wydział Ochrony Środowiska
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęNie złożono odwołaniaKarta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Badania powietrza prowadzone są – w zależności od potrzeby oceny emisji lub imisji, poprzez: - pomiary emisyjne określające wielkość ładunku wprowadzanego do środowiska wykonywane za pomocą aparatury kontrolno – pomiarowej przez użytkownika instalacji (przedsiębiorca, stacja kontroli pojazdów itp.) oraz kontrolnie przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska (WIOŚ); - pomiary imisyjne określające rzeczywistą jakość powietrza poprzez wielkość ładunku znajdującego się w powietrzu, wykonywane w ramach państwowego monitoringu środowiska (PMŚ) (art. 88 Poś). Ocena stanu jakości powietrza wykonywana jest przez WIOŚ, a nadzorowana przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, na podstawie wyników imisyjnych stacji pomiarowych, które dla Poznania są w pełni zgodne z przepisami i standardami międzynarodowymi. W Poznaniu system monitorowania winien obejmować 3 punkty pomiarowe, a obecnie funkcjonują 4 stacje pomiarowe, przy czym na stacji zlokalizowanej przy ul. Polanka monitorowany jest pył PM 10 oraz PM 2,5 metodą automatyczną oraz pył PM 2,5 metodą manualną, w związku z tym punkt ten liczony jest jako 2 oddzielne stanowiska pomiarowe. Oznacza to, że zgodnie ze sztuką w Poznaniu ilość stacji jest wystarczająca do oceny jakości powietrza. Odnosząc się do Pana wniosku dot. pomiarów przy wykorzystaniu drona w celu identyfikacji spalania substancji niedozwolonych wyjaśniamy: Według rozpoznania dokonanego przez Wydział Ochrony Środowiska oraz na podstawie doświadczeń innych samorządów np. Krakowa, obecnie brak jest na rynku mierników (detektorów), które jednoznacznie wykrywałyby związki chemiczne charakterystyczne dla spalania odpadów, a niepowstające przy spalaniu dozwolonych paliw (węgla czy drewna) i mogłyby być wykorzystane przy zastosowaniu urządzenia mobilnego np. drona. Wskazane przez Pana, we wcześniejszej korespondencji, miasta Gdańsk i Bydgoszcz nie realizują podobnych przedsięwzięć. Należy podkreślić, że związki chemiczne charakterystyczne wyłącznie dla spalania odpadów nie zostały określone w żadnej normie prawnej, zarówno co do ich rodzaju jak i stężeń. Nie ma również przepisów określających standardy emisyjne dla małych kotłów grzewczych. Normy dopuszczalnej emisji (standardy emisyjne), dla takich substancji jak: dwutlenek siarki, tlenek azotu i pył zawieszony określone zostały dla dużych źródeł spalania paliw o mocy większej niż 1 MW. Ww. związki jak i szereg innych substancji np. dwutlenek i tlenek węgla, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, benzo(alfa)piren, a także pyły, mogą powstawać zarówno przy spalaniu paliw stałych (węgla, drewna) jak i odpadów. Grupa związków chemicznych, które mogłyby być potencjalnie wytypowane jako wskaźnikowe dla spalania odpadów wymagałaby zastosowania bardzo zaawansowanych technik pomiarowych czyli – mając na uwadze dzisiejsze technologie - niemożliwych do zastosowania w takim urządzeniu jak czujnik podpięty do np. drona. Ponadto, aby czujnik powieszony do drona został uznany za równoważny do metodyki referencyjnej musi przejść badania równoważności i uzyskać certyfikat to potwierdzający. Z informacji Głównego Inspektora Ochrony Środowiska wynika, że obecnie na rynku nie ma żadnego czujnika, który uzyskał wymagany certyfikat. Niezależnie od powyższego Wydział uzyskał informacje od firmy SOFTBlue S.A. w sprawie badań przy pomocy drona. Z informacji tych wynika, że wykonany pomiar nie może być podstawą do ukarania właściciela za palenie niedozwolonych odpadów.Zespół Obradował w składzie: Piotr Szczepanowski, Grażyna Ratajska, Agnieszka Wójcik, Katarzyna GajdaKryteria zasadnicze 1. Zgodność z kompetencjami gminy - Czy proponowane zadanie jest zgodne z kompetencjami gminy i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - nie2. Zgodność z prawem lokalnym, a zwłaszcza z miejskimi planami zagospodarowania przestrzennego - Czy proponowane zadanie jest zgodne z prawem lokalnym, a zwłaszcza z zapisami miejskiego planu zagospodarowania? (W razie konieczności można zasięgnąć opinii WUiA lub MPU) - nie3. Zgodność z obowiązującymi w mieście programami, planami i Strategią Rozwoju Miasta? - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny ze obowiązującą Strategią, planami i programami Miasta Poznania? - nie4. Zadanie przewidziane do realizacji w Budżecie Miasta - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w Budżecie Miasta w najbliższych 2 latach? - nie5. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy6. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie7. Realizacja zadania dot. nieruchomości będących własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będących własnością Miasta, w których prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie8. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie9. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie kolejnego roku budżetowego (2018) lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia długotrwałych czynności przygotowawczych – w trakcie kolejnych 2 lat budżetowych? - nie10. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia regulowanych przez odrębne przepisy? - nie11. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego mienia? - nie12. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nieKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 600 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO18? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWKoszt oznakowania zrealizowanego projektu - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO18? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie